Informatica en informatiekunde worden op veel scholen aangeboden, maar niet op alle. Digitale geletterdheid komt nieuw in het curriculum, maar hoe? En wanneer? En waarom? In deze aflevering gaan Wim en Wytze in gesprek met Felienne Hermans van vereniging I&I over al deze vragen. En de vraag waarom elke leerling zou moeten programmeren.
Felienne Hermans is associate professor bij het Leiden Institute of Advanced Computer Science, waar zij de PERL-groep leidt. Ze richtte Infotron op, gaf les op een weekendschool aan basisschoolleerlingen en nu op Lyceum Kralingen in Rotterdam als docent informatica. En ze is bestuurslid van Vereniging I&I, de vereniging van docenten informatica. (http://www.felienne.com).
In de aflevering wordt er gesproken over:
- het werk van Seymour Papert: https://nl.wikipedia.org/wiki/Seymour_Papert
- Lyceum Kralingen in Rotterdam: https://lyceumkralingen.nl/
- Programmeertaal Hedy: https://hedy-beta.herokuapp.com/?lang=nl
Daarnaast noemen we in de aflevering ook ons gesprek over Curriculum.nu (https://anchor.fm/pictio-onderwijspodcast/episodes/2—Curriculum-nu-met-Theo-Douma-en-Nellianne-van-Schaik-e6ghv0) en ons gesprek over Digitale Geletterdheid (https://anchor.fm/pictio-onderwijspodcast/episodes/4—Digitale-geletterdheid-met-Remco-Pijpers-en-Ronilla-Snellen-e9d2s3)
Wytze Niezen vind je op LinkedIn (https://www.linkedin.com/in/wytzeniezen/)
Wim Pelgrim vind je op zijn eigen site (http://www.wimpelgrim.nl).
Wil je reageren? Ga dan naar Twitter (http://twitter.com/onderwijscast), Instagram (http://instagram.com/onderwijspodcast), Facebook (https://www.facebook.com/groups/2199997356720348/) of LinkedIn (https://www.linkedin.com/groups/8805729/)
Deze podcast wordt mogelijk gemaakt door http://www.pictio.nl