We praten veel over werkdruk in het onderwijs, maar wat vinden docenten? En welke relatie heeft dat met pauzes? En met het moment waarop docenten hun niet-lestaken doen? In gesprek met Amber Walraven verkennen we de resultaten rondom werkdruk van ongeveer 1000 docenten in Nederland. De resultaten die we bespreken vind je hier https://nl.teachertapp.com/bordwerk/ en hier https://nl.teachertapp.com/werkprive/. Bovendien hebben we het ook nog even over nakijken. Die aflevering vind je hier: https://anchor.fm/pictio-onderwijspodcast/episodes/Teacher-Tapp-5—Nakijken-e1bc83o.
In deze serie bespreken we de resultaten van het onderzoek TeacherTapp. Centraal in het onderzoek staat de professionele kwaliteit van de leraar. Hoe krijgjeeenzichtopwat leraren denken en ervaren? Waar worstelen leraren mee, wat zijn hun zorgen? Welke vragen zijn er, en bestaan de antwoorden al? Als er beslissingen worden genomen door beleidsmakers,hoe komen die binnen bijde direct betrokkenen?Uit deze nieuwsgierigheid ontstond de originele Teacher Tappin het Verenigd Koninkrijk 2017.
We spreken met Amber Walraven, lerarenopleider bij de Radboud Universiteit, die Teacher Tapp naar Nederland haalde. Haar onderzoek richt zich met name op het (samen met docenten) ontwerpen van ICT-rijke leeromgevingen en het meten van het effect daarvan. Het ICT-aspect heeft niet alleen betrekking op het leren met behulp van ICT, maar ook op het leren omgaan mét ICT.
Wytze Niezen vind je op LinkedIn (https://www.linkedin.com/in/wytzeniezen/)
Wim Pelgrim vind je op zijn eigen site (http://www.wimpelgrim.nl).
Wil je reageren? Ga dan naar:
Twitter (http://twitter.com/onderwijscast) Instagram (http://instagram.com/onderwijspodcast) Facebook (https://www.facebook.com/groups/2199997356720348/) LinkedIn (https://www.linkedin.com/groups/8805729/)
Deze podcast wordt mogelijk gemaakt door http://www.pictio.nl