Het laatste stuk van het Nieuwe Testament betreft een boel brieven, een voor mij wat onsamenhangend geheel, zonder dat ik precies snap waarom elke brief erin zit. Bovendien valt mij op dat Paulus met zijn brieven een belangrijke invloed heeft gehad op de katholieke (en christelijke) doctrines. Bovendien komt Paulus uit sommige brieven erg arrogant over: hij is degene die door God is uitverkoren en dat laat hij in brieven ook enkele malen weten.
Thessalonicenzen 1 en 2
Zoals bij meer brieven van Paulus vraag ik mij af waarom deze brief in de Bijbel zit? De eerste is een lofbrief aan de gelovigen op Thessaloniki. Fijn voor ze, maar wat moet een gemiddelde gelovige 2000 jaar later daarmee. De tweede brief staat vol algemeenheden en kleinigheden voor de Thessalonicenzen. Ook met dit kattebelletje kan ik als ‘gewone’ lezer niet zo veel.
Timotheus 1 en 2
Deze brief is duidelijk een brief van leider tot leider. Het is een brief op niveau die vooral inzicht biedt in het ontstaan van de doctrines in de christelijke wereld. Ook wordt er veel over de maatschappijinrichting en sociale thema’s geschreven en dat is ontzettend interessant. Het verklaart vaak waarom zaken nu, 2000 jaar later, zo zijn in onze wereld zoals ze zijn.
De tweede brief is theologischer en daarmee ook wat minder toegankelijk.
Titus
De brief aan Titus valt op door zijn anti-joodsheid en zijn gerichtheid op de goede moraal. Hier is, zoals bij sommige brieven uit mijn vorige bijdrage ook al, groepsvorming en gehoorzaamheid aan de lijn van Paulus en de zijnen een belangrijk item.
Filemon
Dit is opnieuw een briefje waarvan ik me afvraag waarom het in de Bijbel is opgenomen. Het is een praktisch briefje in de categorie ‘boodschappenlijstje’. Literatuur met een grote L is het zeker niet.
Hebreeën
De brief aan de Hebreeën opent als een catecheseles. Er wordt (soms met vergelijkingen) uitleg gegeven van de basis van het christelijke geloof. De uitleg over het priesterschap die daarop volgt is vrij abstract en lastiger te volgen. Opvallend is dat in deze brief veel vergelijkingen met het oude testament worden gemaakt. De brief is duidelijk bedoeld voor lezers/luisteraars die kennis hebben van de joodse tradities. Ook lijkt het alsof er een sluimerende discussie gaande is tussen de joden in Israël en de nieuwe christelijke stroming die in Italië in ballingschap is. Een interessante brief.